Koester de ronde
De Ronde van Oostzaan is één van de vele nog immer bestaande echte kermiskoersen in ons land, hoewel er een langzame terugloop waarneembaar is. Ondanks dat blijkt de kracht van de kermiskoersen de oude traditie te zijn. In Oostzaan doen ze er veel, zo niet alles aan, om deze dorpse traditie in stand te houden. En ondanks een soms wat grillige economische tijd, weet het comité van de Oostzaanse wielerronde met steun van een aantal onmisbare sponsoren de kop boven water te houden. Iets waarvoor de echte wielerliefhebber heel blij en ook heel dankbaar mag zijn. Op het moment dat de ronde, traditiegetrouw in augustus, verreden gaat worden, staat de gemiddelde kijker maar ook het deelnemersveld, er in het geheel niet bij stil dat er best wel het nodige aan vooraf is gegaan alvorens er überhaupt een startschot gelost kan worden! Het comité in Oostzaan wat jaarlijks de ronde tracht rond te krijgen, in nauwe samenwerking met de wielerclub DTS, is bijzonder actief, ondernemend én dynamisch. Ze werpen hun organisatorische blikken in tijdsondes van vijf jaar vooruit, per lustrum dus. Iedere maand komen ze in vergadering bijeen, en naarmate 'de dag' naderbij komt, neemt de frequentie van vergaderingen toe. En dan is er van routineuze besprekingen geen sprake. Want jaarlijks is de sponsoring een item wat elke vergadering op de agenda staat. Zonder sponsoren namelijk geen wielerronde, zo steekt het vorkje in het steeltje. Het comité heeft met voorzitter Martin Vonk (Event- en PR manager van professie) - Secretaris Daniël Dil (Hoofd pers. en organis.) - penningmeester Frank Egthuizen (directeur financ.consultancy. Buro) - Gerard Schaft (Directeur in ruste) - Dirk van de Kraats (Sec.hoofd A.dam Nrd.) - Peter Visser (Freelance adviseur) en Frits Rabe (oud-wielrenner) een stevige en kundige basis. Allerbelangrijkste binnen dit bestuur is uiteraard de wil en de tomeloze animo om Oostzaan jaarlijks een groots sportevenement te geven. Iets wat tot op heden nog steeds lukt!
Zij weten zich gelukkig voor een groot deel gesteund door het Oostzaanse bedrijfsleven, waarop het comité gelukkig een beroep kan doen. Ook voor ondernemers is een plaatselijke wielerronde van belang. Hun financiële bijdrage betekent namelijk niet alleen maar steun. Ze krijgen er een stuk reclame voor terug wat onder de dorpsgenoten klanten kan opleveren, maar er is ook een stuk 'status' aan verbonden die invloed heeft op het indirecte koopgedrag van dorpelingen en zelfs van invloed kan zijn op mensen van 'buiten'. Uit een onderzoek jaren geleden is dit naar voren gekomen. Sponsor zijn werkt in bepaalde gevallen twee kanten op. Dus ook in Oostzaan is een nauwe samenwerking tussen comité en bedrijfsleven van het grootste belang. Met elkaar zetten ze jaarlijks Oostzaan weer eens goed op de kaart, een situatie waar beide partijen de vruchten van kunnen plukken. De kermisronde van Oostzaan kan voor veel ondernemers een gunstig effect hebben. Het noest werkende comité is er alles aan gelegen om ook de ronde van 2016 wederom tot een groot succes te maken en steekt hun dankbaarheid naar buiten nimmer onder stoelen of banken. Hopelijk kan het comité de ronde nog tot in lengte van jaren blijven organiseren, samen met vrijwilligers en natuurlijk het plaatselijke bedrijfsleven. Ik als columnist van deze website kan dan ook alleen maar zeggen: "Oostzaners wees trots op je wielerronde, je eigen jaarlijkse spektakel. Hou het in ere!"
<p>Gerrie Hulsing</p>
<div class="moduletable">
<div class="custom">
<ul>
<li><a href="http://www.stichtingnwm.nl" target="new" rel="noopener noreferrer">Stichting NWM</a></li>
</ul>
</div>
</div>